Temat projektu: Czy młodzież w szkole podstawowej wykazuje zachowania ryzykowne względem stosowania substancji psychoaktywnych?

Jesteśmy uczennicami klasy 8. Interesuje nas praca badawcza. Podjęłyśmy temat społeczny i zdrowotny bliski nam i naszym koleżankom i kolegom. Nasz projekt miał wykazać, czy młodzież podstawówki jest zagrożona stosowaniem substancji psychoaktywnych, tj. alkohol, papierosy, narkotyki czy dopalacze. Założyłyśmy hipotezę potwierdzającą. Aby ją udowodnić przeprowadziłyśmy anonimowe badanie ankietowe wśród naszych rówieśników z klas siódmych (maj 2024). Na podstawie wyników przedstawionych w formie wykresów wyciągnęłyśmy wnioski pomocnicze potrzebne do podsumowania projektu.

Nasze wyniki:
→ 43,1% uczniów w wieku 13 lat próbowało już alkoholu,  co jest  niepokojące.
→ 27,6% pierwszy raz piło alkohol w domu,
→ 37,9% badanych zostało poczęstowanych alkoholem przez rodzinę,
→ ponad 31% uczniów piło alkohol za zgodą rodziców.
→ ponad jedna czwarta ankietowanej młodzieży paliła papierosy.
→ około 9% młodzieży paliło wielokrotnie  lub pali papierosy codziennie
→ 5,2% bierze papierosy “legalnie” od rodziny
→ aż 20,7% ankietowanych proponowano zażycie narkotyków/dopalaczy
→ 69% ankietowanych uważa, że młodzież sięga po narkotyki lub dopalacze, aby zaimponować w środowisku rówieśniczym, natomiast aż 32,8% badanych uważa, że pod wpływem mediów
→ 12,1% uważa, że warto spróbować jak działa narkotyk/dopalacz

Wniosek główny Młodzież szkoły podstawowej wykazuje zachowania ryzykowne względem stosowania substancji psychoaktywnych co jest porównywalne z Międzynarodowymi badaniami nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej HBSC (Health Behaviour in School-aged Children), przeprowadzonymi w Polsce w latach 2017-2018, wśród młodzieży w wieku 11-15 lat: przynajmniej raz w  życiu: prawie co trzeci (34,6%) pił alkohol, co piąty (21,6%) palił tytoń, a 15,5% z nich było pijanych.

Prezentację projektu znajdziesz TUTAJ oraz ogólne informacje o Festiwalu Nauki znajdziesz TUTAJ

 

Autorki projektu:
Maja Gołębiewska, Iga Krefta i Blanka Krywuć z klasy 8c
opiekunka projektu:
Bożena  Kozłowska