1. Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad
i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy):
stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej;
czuwanie nad rozwojem mowy i jej doskonalenie;
zapobieganie dysharmoniom rozwojowym;
stymulowanie rozwoju poznawczo-językowego;
prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych, tj. ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalących mowę już ukształtowaną;
- słuchowych;
- logorytmicznych;
- usprawniających narządy mowy;
- artykulacyjnych;
- dykcyjnych;
współpraca z nauczycielami - uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci;
- zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym;
- udostępnianie opracowanych materiałów.
pedagogizacja rodziców.
2. Diagnoza (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych):
prowadzenie przesiewowych badań wymowy dzieci;
diagnozowanie logopedyczne;
3. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, które mają trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem):
objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci;
systematyczne prowadzenie terapii (w małych zespołach bądź indywidualnie);
rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się;
wyrównywanie opóźnień mowy;
korygowanie wad wymowy;
stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego;
usprawnianie procesów wzrokowo - ruchowo- słuchowych;
wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją;
udzielanie porad i wskazówek;
prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu;