22 listopada uczniowie klasy 8a mieli okazję zapoznać się z tajnikami tworzenia haiku, czyli rodzajem wiersza rodem z dalekiej Japonii.
Haiku ma bardzo specyficzną budowę. Po pierwsze - nie pojawiają się w nich elementy rymowane, co jest przecież charakterystyczne dla wielu innych utworów poetyckich. Po drugie - wiersz haiku jest bardzo krótki, ale jednocześnie niesie za sobą duży ładunek znaczeniowy, który skłania odbiorcę do interpretacji. W japońskich haiku są tylko trzy wersy. Wers pierwszy składa się z pięciu sylab, wers drugi liczy ich siedem, a wers trzeci znowu pięć, w sumie 17 sylab. Tak sztywne zasady konstrukcyjne wymuszają na poetach skondensowanie myśli. Stworzenie haiku, dzięki tym ograniczeniom, jest więc bardzo dużym wyzwaniem i dowodem nie tylko kunsztu literackiego, ale przede wszystkim – językowej pomysłowości. Wiersze haiku podejmowały i podejmują naprawdę różną tematykę. Bardzo często utwory odnoszą się do elementów przyrody, natury (co jest popularnym motywem dla japońskiej sztuki), uczuciowości i wewnętrznych przeżyć piszącego. Co charakterystyczne dla tego rodzaju twórczości – haiku bardzo często zwracają uwagę i koncentrują się na szczegółach. Po zakończonej prezentacji uczniowie podjęli próby stworzenia haiku. Na zdjęciu prezentujemy utwory naszych uczniów. Ekspozycja uczniowskiego haiku znajduje się w szkolnej bibliotece. Zapraszamy do odwiedzenia naszej czytelni. Bibliotekarki