Start

Relacja z Europejskiego Tygodnia Kodowania 2018 z MegaMisją

codeweekMegaMisji nie mogło zabraknąć w Europejskim Tygodniu Kodowania. W tym roku zaplanowałyśmy wydarzenia tak, by wyjść poza naszą grupę, by zaangażować uczestników MegaMisji w pracę z dziećmi z innych klas, by nasze działania były widoczne dla szkolnej społeczności.

Nasze dzieci ubrane w koszulki z logo MegaMisji zawitały na zajęcia pozalekcyjne „Kodowanie i ja” do pierwszoklasistów. Na nich uczniowie zostali zapoznani z historią CodeWeek EU, a następnie wspólnie tworzyły obrazek korzystając z generatora kodów. Kodowały również drogę od tablicy do drzwi wyjściowych. Po tych wstępnych ćwiczeniach pierwszoklasiści zostali podzieleni na grupy. Do każdej grupy zostały przydzielone dzieci z MegaMisji. W tym momencie przejęły rolę instruktorów. Każda grupa otrzymała obrazek do odkodowania. Starszaki z ogromnym zaangażowaniem i przejęciem pomagali swoim młodszym kolegom i pilnowali, by właściwie odkodowywali obrazy. Miałyśmy dużą satysfakcję widząc wspaniałą pracę wszystkich dzieci. Z każdą zamalowywaną kratką pojawiała się radość wspólnego tworzenia. Po tych zajęciach pojęcie „kodowanie”, „kod”, „współrzędne” nie są obce pierwszoklasistom.

W kolejnym etapie naszego Tygodnia Kodowania MegaMisja pojawiła się na lekcjach jednej z klas pierwszych i tam, podobnie jak na zajęciach „Kodowanie i ja”, pomagała młodszym kolegom w graficznym kodowaniu. Dla wielu z nich była to pierwsza tego rodzaju praca. Poradzili sobie z nią doskonale i byli dumni, że również zostali uczestnikami CodeWeek.

Zorganizowaliśmy w klasie drugiej zajęcia w sali komputerowej. Ich celem była nauka programowania na stronie www.code.org. Dla wielu uczniów takie pojęcia jak: sekwencja, pętle, debugowanie czy też wyrażenia warunkowe były do tej pory obce. MegaMisja zaproponowała zrealizowanie kilku zadań z kursu nr 2. Dzieci prowadziły przez labirynty ptaka, który chciał złapać świnkę. Każde zadanie było trudniejsze od poprzedniego. Poprzez dobór odpowiednich komend powstawał program, który prowadził ptaka do sukcesu. Za każdym razem, gdy udało się właściwie ułożyć kod w sali rozlegały się okrzyki radości. Drugoklasiści dobrze radzili sobie z tworzeniem kodów. Zachęciłyśmy ich do tego, by w domu z rodzicami pokonali kolejne samouczki. Taką „pracę domową” uczniowie lubią. Wśród dzieci z klasy, w której zorganizowałyśmy zajęcia są takie, które pracują w programie Scratch. Te dzieci próbowały swoich sił w zadaniach w ramach Godziny Kodowania z Minecraftem. Praca z kodowaniem online była dla uczniów bardzo atrakcyjna i pokazała, że same mogą być twórcami animacji.

Kolejnym zadaniem, do którego zaangażowałyśmy dzieci z MegaMisji było kodowanie na holu szkoły. Wcześniej umieściłyśmy na szkolnej stronie na Facebooku zaproszenie do uczestnictwa w Europejskim Tygodniu Kodowania. Zależało nam na tym, by w tym wydarzeniu wzięło jak najwięcej uczniów, rodziców, nauczycieli, by idea kodowania trafiła do szerokiego grona. Na sztalugach były umieszczone duże arkusze ze współrzędnymi. Przy każdym był woreczek z kodami oraz kolorowe mazaki. Każdy uczestnik wybierał jeden los i zgodnie z nim zamalowywał kratkę. Uczestnicy MegaMisji byli koordynatorami tej akcji. W efekcie powstały kolorowe obrazy. Nie obyło się bez pomyłek, ale większość kratek było pomalowanych zgodnie z kodem.

Zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Kodowania z MegaMisją były zajęcia, na których królowało graficzne kodowanie oraz praca w Scratchu. W tym ostatnim dzieci dowiedziały się co to jest scena, co to są duszki, jak je wybierać z biblioteki oraz jak je samemu tworzyć. Na tych zajęciach powstał podwodny świat, w którym pływały rybki oraz rekin. Pomysł na tę animację zaczerpnęłyśmy z programu „Mistrzowie Kodowania”.

Przed nami realizacja obszaru dotyczącego programowania i jesteśmy przekonane, iż to, co działo się w naszym Tygodniu Kodowania bardzo przyda się przy kolejnych wyzwaniach. Dużo się działo w przeciągu tego czasu i jesteśmy bardzo zadowolone z tego, że MegaMisja uaktywniła nie tylko tych, którzy w niej uczestniczą. Widziałyśmy radość wszystkich dzieci, widziałyśmy zadowolenie naszych podopiecznych. Czuli się oni ważni i byli dumni, że mogą pomagać innym, że swoimi działaniami sprawili, iż w Europejskim Tygodniu Kodowania wzięła liczna rzesza uczniów z naszej szkoły. To była wspaniała zabawa, na zakończenie której otrzymaliśmy certyfikat. Dołączyliśmy do grona kodujących Europejczyków. (zdjęcia)

notatka: G.Krupiarz

Dodatkowe informacje

Projekt pn. "E-administracja, E-szkola -wdrożenie interaktywnych uslug administracji elektronicznej oraz dzienników elektronicznych w Mieście Słupsku"
ue
Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013