„Jak skutecznie działać w zespole?”, to ostatnie zajęcia w klasie 2a i 2c prowadzonych w ramach innowacji „Mistrzowie planowania”. Zaczęły się od obejrzenia filmu pokazującego przykład drużyny strażackiej jako zespołu, którego zgranie jest niezwykle ważne.

Co to znaczy zgrany zespół? Dzięki czemu strażacy tworzą zgrany zespół? Co może Wam pomóc stać się zgranym zespołem? Na te pytania dzieci starały się odpowiedzieć po obejrzeniu filmu. Po tym wstępie uczniowie przystąpili do głównego zadania, którym było wyzwanie Marshmallow chalange. Biorą w nim udział ludzie na całym świecie, od przedszkolaków po dyrektorów i seniorów. Jest to zabawa wymagająca eksperymentowania i współpracy. Prowadzące zajęcia, pani Grażyna Krupiarz i Alicja Jaroszewicz - Sycz znają ten eksperyment, ponieważ same musiały się z nim zmierzyć szkoleniach. Mając do dyspozycji: 20 nitek nieugotowanego spaghetti, metr taśmy malarskiej, metr sznurka, 1 żelkę (piankę) Marshmallow, zespoły złożone z kilku osób muszą zbudować jak najwyższą, samodzielnie stojącą konstrukcję. Czas przeznaczony na pracę od momentu rozdania materiałów, to 18 minut. Żelka ma być umieszczona na szczycie wieży. Wygrywa ten zespół, który zbuduje najwyższą konstrukcję. Po objaśnieniu zadania, podziale uczniów na zespoły rozpoczęła się realizacja zadania. Czas był odliczany poprzez aplikację Classroomscreen. Widoczny na tablicy interaktywnej zegar wzbudzał duże emocje. Podczas zabawy każda grupa musiała wykazać się umiejętnością współpracy, podziałem zadań, planowaniem i zachowaniem spokoju, który potrzebny jest, by działać konstruktywnie pod presją uciekającego czasu. Budowanie wieży z makaronu okazało się wyjątkowo trudnym zadaniem. Tylko nielicznym zespołom udało się stworzyć stabilną konstrukcję. Zdecydowana większość utrzymywała się jedynie przez chwilę. Najwyższa konstrukcja została wykonana przez jedną z grup z klasy 2c i mierzyła 38 cm. Po zakończeniu wyzwania uczniowie zostali zapytani o wnioski dotyczące współpracy – co pomagało, a co przeszkadzało w skutecznej współpracy, a także o czym warto pamiętać, chcąc skutecznie współpracować z innymi. Mamy nadzieję, że wiedza na temat skutecznej pracy w zespole przyda się drugoklasistom w wielu sytuacjach zadaniowych.